حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
کاهش جمعیت چادر به سرها در اصفهان/ وقتی چادر وجه تمایز خوب از بد میشود

کاهش جمعیت چادر به سرها در اصفهان/ وقتی چادر وجه تمایز خوب از بد میشود

چادر در حالی همواره به عنوان حجاب برتر در ایران شناخته شده و یکی از مظاهر اسلامی بودن زنان تلقی می شود که هر ساله از جمعیت چادر به سرها در اصفهان کاسته شده که لازم است این مسئله از سوی جوامع دینی آسیب شناسی شود.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، در طول تاریخ شاهد روپوش هایی به اسم چادر بر سر زنان ایرانی مثل دیگر کشورهای مسلمان بودیم.

و این در حالی که هر ساله از جمعیت زنان چادر به سر در ایران کاسته میشود که اصفهان از این امر مستثنی نیست.

اگر چه چادر از دیدی برخی محدودیت تلقی میشود اما به واقع چادر نه تنها عامل محدودیتی برای فعالیت های اجتماعی زنان نشده است و این امر بر کسی پوشیده نیست بلکه آنچه محرز و مشخص است داشتن حجاب اسلامی و صد البته چادر به سر داشتن در ورود و فعالیت زنان در ادارات دولتی بسی اثر گذاری بیشتری دارد به این صورت که قطعا یکی از ملاک های مورد بررسی برای استخدام  زنان در بخش های دولتی، داشتن چادر است .

اما اینکه چرا در اجتماع شاهد کاهش جمعیت چادربه سرها هستیم ، چادری که همواره یک ارزش شناخته می شد ، چادری که عفت و حیای زنانه را با آن می سنجند، حتی پا را فراتر گذاشته  و معیار برای سنجش منش، اخلاق  و رفتار زنان تلقی می کنند و در مواقعی خط تمایز و تفاوت ها بین چادری ها و غیر چادری ها آنقدر فراتر می رود که عامل خوب از بد آنها میشود و به آن اعتقاد راسخ دارند که زنان چادر به سر آن شاخصه اسلام و مسلمانی را دارند اما هیچ گاه آسیب شناسی نکردند که چرا علی رغم فعالیت نهادهای امر به معروف و نهی از منکر زنان ایرانی چادر را دیگر حجاب برتر نمی دانند و مانتو و روسری محجبه را جایگزین کرده اند.
شاید غلبه نگاه غرب زدگی بدانند و رخنه کردن ماهواره در جمع خانواده های ایرانی و تقلید از هنرپیشه های بخشی از عوامل ابتدایی باشد که به ذهن می رسد اما نکته قابل تامل اینجاست که ایران یکی از وارد کننده های چادر است به طوری که در شرایط بد اقتصادی، شاهد افزایش قیمت چندین برابری چادر بودیم و از کف قیمت 350 هزار تومان تا 500  و 600 هزار تومان در بازار دیده میشود و همین مسئله هزینه های یک خانواده را بالا برده است و نتوانسته مشتریان پای ثابت خود را نگاه دارد و این مسئله یکی از گلایه های بزرگ تولید کنندگان چادر بوده است.

ضعف عملکرد طراحان لباس ایرانی در مقابل لباس های اروپایی از دیگر دلایل روی آوری زنان به پوشش غربی شده است زیرا که در جامعه انچه قابل دسترس است مدل هایی است که طراحان لباس در بازار عرضه می کنند و گاها این مدل ها تحمیل میشود و زنان صرفا مصرف کننده هستند و مجبور به انتخاب مدل های موجود میشوند.

هر چند در سالهای اخیر با انواع مدلهای مختلف از چادر مواجهیم و مدل های جدید باعث شده که دختران جوان نیز با میل و رغبت به این سمت بروند  اما متاسفانه نتوانسته آنها را پایدار به آن نگه دارد.

ورود چادرهای رنگی یکی دیگر از ایده ها برای جذب میل و علاقه دختران جوان به چادر شده است اما اینکه چرا همچنان شاهد شیب کند و نزولی جمعیت زنان چادر به سر در اصفهان هستیم را باید مسئولان و متولیان حوزه فرهنگ و دینی جستجو کنند که کار پژوهشی در این عرصه صورت نگرفته است.

اما یکی از دلایل مطرح شده به حذف چادر به سر  دختران ، نگاه سیاسی به چادر است ، اینکه امروزه قشر خاصی از زنانی سیاسی چادر به سر می کنند و علامت خاص این قشر از زنان محسوب می شود.

از سوی دیگر که میتواند نقش مهمی در حذف چادر از سر زنان و دختران باشد، سو استفاده از پوشش چادر توسط زنان بدطینت است که طی این سالها این نگاه در جامعه شکل گرفته و چنان به قوت خود باقی است که باعث آزردگی دل زنان محجبه و با ایمان شده است که چرا باید به زنان محجبه و چادر به سر، نگاه بد و مغرضانه شود.

و همین مسئله میل به سر کردن چادر را از سوی بسیاری از زنان کاهش داده است.

امروزه کنار رفتن چادر از سر بانوان و دختران جوان نه از سوی دختران با تحصیلات کم  یا تفکر خاصی صورت بگیرد  که بگوییم دچار جو زدگی شده اند بلکه از سوی زنان و دخترانی انجام می گیرد که تحصیلات عالیه دارند و با آگاهی کامل اقدام به حذف چادر می کنند.  

دیدگاه / پاسخ