حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
رئیس جمهور اجازه برداشت آب به بالادستی ها را ندهد

مردم اصفهان از رئیس جمهور میخواهند که به بالا دستی ها اجازه ندهند که هر طور تمایل دارند از آب بهره برداری و مردم اصفهان را در پایین دست دچار خشکسالی کنند.

عضو شورای شهر اصفهان:

رئیس جمهور اجازه برداشت آب به بالادستی ها را ندهد

 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان گفت: مردم اصفهان از مسئولان کشور به ویژه از شخص رئیس جمهور درخواست جدی دارند تا برای یک بار هم که شده به درد دل این مردم گوش دهند و اجازه ندهند در بالادست، هموطنان  ما، آب را هر طور که مایل هستند استفاده کنند و در پایین دست تاریخ پر افتخار یک سرزمین در اصفهان اینچنین در تب خشکسالی بسوزد و کشاورزانمان به نان شب خود محتاج تر از این شوند .

به گزارش باخبرباش، مجید نادرالاصلی در جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان گفت: کارشناسان آب منطقه ای و آبفا در اصفهان گزارشی ارائه می کنند که نشان از یک بحران در آینده ای نزدیک در اصفهان دارد و مسئولان باید برای این امر چاره ای بیاندیشند.

وی اظهار کرد: بر اساس گزارش های هواشناسی، پاییز کم بارشی در پیش داریم و بر اساس گزارش کارشناسان مربوطه، حجم آب پشت سد زاینده رود در حال حاضر، حدود 240 میلیون متر مکعب است که پیش بینی می شود در آذرماه این میزان به 120 میلیون متر مکعب کاهش یابد.

نادرالاصلی ادامه داد: حجم سد زاینده رود یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است و این یعنی این که در حال حاضر تنها 20 درصد ظرفیت سد آب ذخیره داریم که این میزان نیز به زودی به 10 درصد خواهد رسید.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از مسئولان و نمایندگان مجلس خواست تا حقوق قطعی مردم نجیب و مظلوم اصفهان را جدی بگیرند و برای رفع این معضل اقدام موثری صورت دهند، و الا به زودی شاهد از بین رفتن یک تمدن عظیم و بخشی از تاریخ پر افتخار کشورمان خواهیم بود. نادرالاصلی با تاکید بر این که تامین آب شرب و حق آبه های مردم اصفهان باید دغدغه هر مقام مسئولی باشد، افزود: اکنون از بودجه و منابع مالی اصفهان برای انتقال آب خلیج فارس به اصفهان هزینه می کنند، در حالی که به گفته کارشناسان این اقدام نه نتیجه ای برای اصفهان دارد و نه سودی برای کشور به طوری که محققین و پژوهشگران ضرر آن را 10 برابر سودی که قرار است به کشور برساند می دانند.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان گفت: این اقدام تنها می تواند آب صنعت را تامین کند که آن هم به هیچ عنوان به صرفه نبوده و نمی تواند گره ای از گره های کور آب در ایران به ویژه در اصفهان را باز کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان داشت: ما می دانیم اقدامات فراوانی از ناحیه بسیاری از دلسوزان در ادوار مختلف در این زمینه صورت گرفته است و همه هم ستودنی است ، ولی اینها برای اصفهان آب نمی شود و زاینده رود همچنان خشک مانده و ما با معضل جدیدی به نام فرو نشست زمین و به زودی فرو ریختن آثار تاریخی و تمدنی ایرانی – اسلامی مانند عمارت عالی قاپو، چهل ستون ، مسجد تاریخی امام(ره)، مسجد شیخ لطف الله، پل های تاریخی خواجو، سی و سه پل، شهرستان ، جویی ، مارنان و ... که بخش زیادی از آن ها ثبت بین المللی هم شده ، نیز مواجه خواهیم بود.

 

وی  تصریح کرد:  برای برطرف کردن بحران آبی در اصفهان زحمات زیادی کشیده شده است، گفت: این زحمات تاکنون بی نتیجه بوده و خطر خشکسالی و فرونشست زمین و ویران شدن آثار باستانی هنوز اصفهان را تهدید می کند.

بنا بر این گزارش، کارشناسان آب و فاضلاب استان اصفهان معتقدند وقتی حجم آب پشت سد زاینده رود از 150 میلیون متر مکعب کمتر می شود، وضعیت سلامت آب به طور جدی دچار تهدید شده و مجبور هستند چاه های تامین آب را نیز در مدار قرار دهند که این موضوع می تواند تغییراتی در رنگ و بوی آب شرب اصفهانی ها ایجاد کند.

هرچند آن ها سلامت شهروندان را خط قرمز خود می دانند و از بابت سلامت آب از نظر آلودگی های میکروبی و یا شیمیایی به آن ها قول داده اند، ولی تغییر رنگ و مزه و بوی آب اصفهان در ماه های اخیر ملموس بود.

دیدگاه / پاسخ