حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی بیماری‌های غیر واگیردار است

رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی بیماری‌های غیر واگیردار است

  به گزارش باخبرباش به نقل از مهر مرجان منوچهری اظهار داشت: ۶۲ درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای های غیر واگیردار است که دلیل بروز این بیماریها تغذیه های ناسالم است.

وی از دو نوع سوء تغذیه خبر داد و افزود: سوء تغذیه ناشی از کمبود مواد مغذی و کمبود مواد غذایی بر اثر بدخواری ها و درهم خواری‌ها است و به شکل کم وزنی و لاغری و

اضافه وزن و چاقی بروز میکند که بین ۱.۶ دهم درصد تا ۱۴ درصد لاغری ناشی از سوء تغذیه را در ۵ گروه سنی شاهدیم و بین ۲۴ تا ۴۰ درصد چاقی و اضافه وزن ثبت شده است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چاقی را در صدر بیماریهای ناشی از سوء تغذیه خواند و گفت: در دنیا ۸۰۰ میلیون نفر با چاقی زندگی میکنند و از هر ۵ خانم در کل دنیا یک نفر و از هر ۷ نفر آقا یک نفر به چاقی مبتلا شده است.

آپنه تنفسی شایع ترین بیماری ناشی از چاقی است

وی با اعلام اینکه چاقی یک التهاب است و عوارض چاقی تمام سیستم های بدن را درگیر میکند، اظهار داشت: آپنه تنفسی که به قطع تنفس در خواب گفته میشود، شایع ترین بیماری ناشی از چاقی است که منجر به مرگ میشود.

دکتر منوچهری به عوارض چاقی روی سیستم قلبی و عروقی، پرفشاری خون، نارسایی قلبی، سکته های قلبی و اختلالات متابولیکی، دیابت نوع ۲، اختلالات چربی خون، اختلالات عروق خونی، انعقاد و لخته خون، سکته های قلبی و مغزی و اختلالات تنفسی و اختلالات کبدی و سنگ های کیسه صفرا در افراد چاق اشاره کرد.

وی به عوارض پوستی ناشی از چاقی اشاره کرد که باعث بروز لکه هایی قهوه ای رنگ روی گردن میشود، ادامه داد: بروز بیماریهای چون سرطان های رحم، سینه، پروستات و دستگاه گوارش را شاهد خواهیم بود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خرید هوشمندانه غذا و مصرف هوشمندانه آن را خواستار شد و ادامه داد: لازم است که شهروندان به هنگام خرید به نشانگرهای رنگی روی اقلام و محصولات توجه کنند که نشانگر سبز نشان از کیفیت بالای محصولات و نشانگر قرمز خبر از کیفیت پایین مواد غذایی می دهد.

وی خواستار تخصیص یارانه غیرنقدی غذایی به دهک های پایین جامعه شد و ادامه داد: لازم است که با ورود جدی رسانه ها و آموزش و پرورش تغذیه مناسب را به اطلاع عموم جامعه برسانیم.

دیدگاه / پاسخ