حالت شب
  • Saturday, 27 July 2024
عسل گلپایگان در پایتخت عسل ایران چطور شکل گرفت

عسل گلپایگان در پایتخت عسل ایران چطور شکل گرفت

زنبورداری و تولید عسل طبیعی یکی از دشوارترین کارهای دنیاست ، این شغل در کنار زیبایی هایش ، بیابان خوابی دارد؛ راه های سنگلاخی و کوهستان نشینی دارد ، بالشت سر زنبوردار گاها مار و انواع خزندگان سمی دشت و بیابان است ، اما زنبوردار واقعی  عاشقانه این کار را انجام میدهد تا این شهد معجزه بخش را به دست مصرف کننده برساند .

شهرستان گلپایگان یکی از نقاطی است که تنوع گیاهی دشت های بکر آن سبب شده عسلی منحصر به فرد توسط زنبورداران این منطقه احصا شود .

زنبورداران گلپایگان از معدود افرادی هستند که  عسل بدون تغذیه و یا با تغذیه خیلی کم تولید می کنند ، اما مظلومانه در کنج قرار گرفته و مهجور مانده و این پایتخت عسل نیازمند توجه بیشتر است .

عسل گلها یا عسل گلپایگان قدیمی ترین برند این شهرستان یکی از همین موارد است که به همت یک معلم بومی و سخت کوش شکل گرفته اما تنها کسانی از آن اطلاع دارند که بواسطه شناخت آن و ارتباط با خانواده شایسته توانسته اند به مصرف کننده این برند تبدیل شوند .

عسلی طبیعی و با کیفیت که برندسازی آن مغموم مانده و با شنیدن نام آن و یا تجربه مصرف محصول آن قطعا در انتخاب عسل دقت بیشتری خواهید کرد .

 

عسل گلپایگان با نام مرحوم حاج محمد صادق شایسته گره خورده است ، وی  متولد 1315 در شهر گوگد از توابع شهرستان گلپایگان بود که بیشتر  او را به معلمی دلسوز می شناسند ، اما در همان سال های جوانی بعنوان یک کار جنبی با خرید 2 دستگاه کندوی زنبور وارد عرصه زنبور داری شد و بعد از بازنشستگی در سال 1361 این حرفه را با جدیت بیشتر رشد و توسعه داد.

 
 

از آنجایی که زنبورداری و تولید عسل طبیعی به کوچ و استقرار کندوها در مراتع دست نخوره و پر گل وابسته بود ، مرحوم محمد صادق شایسته تصمیم به کوچ دادن کندوها در زمستان و بهار به مناطق گرمسیر گرفت و او را بعنوان اولین زنبوردار مهاجر شهرهستان گلپایگان می شناسند.

وی که از نقش  زنبورداری در  توسعه منطقه  و قدمت این حرفه در گلپایگان آگاه بود ، تصمیم گرفت تا تعاونی زنبور داران گلپایگان را تاسیس و مشکلات و موانع این حرفه را از پیش روی علاقمندان و فعالان منطقه کنار بزند.

از سال 1340 به همت مرحوم حاج محمد صادق شایسته عسل طبیعی گلپایگان ابتدا با برند گلها در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفت و کیفیت و طعم این عسل زیر زبان  مشتریان جا افتاد تا بعد از  چندین دهه همچنان مشتری وفادار آن باقی بمانند  و انتخاب 5 سال زنبور دار نمونه گلپایگان و یکسال در استان اصفهان ما حصل این خط مشی  و اخلاصی است که این مجموعه به آن پایبند بوده است .

مرحوم حاج محمد صادق شایسته نگاه خود به این حرفه را اینگونه توصیف کرده است :اینجانب همواره عشق به آن داشته و دارم که وطن و زادگاهم در ردیف شهر های شاخص باشد و با وجود این تعلق و حب وطن این برند را به نام عسل گلپایگان مزین نمودم و خداوند را برای همه نعمت هائیکه به من ارزانی داشته شکر میکنم.

حاج محمد صادق شایسته در نهایت تصمیم گرفت سکان این برند را به فرزندش که سالها همپای او  کوه ها و دشت ها را شبانه روز طی کرده و سال های سال است از کوچ کندوها گرفته تا حفظ و حفاظت سلامت زنبورها و کندو ها را بعهده دارد سپرده و تجربیاتش را به وی انتقال داد ، حمید رضا شایسته که سالها همپای پدر در این حرفه حضور داشت اذعان دارد که کیفیت عسل نهایی در این مجموعه با دقت کنترل و تلاش کرده تا امروز این برند را همچون روز اول حفظ نماید .

امروزه در ایران و مخصوصا در گلپایگان پتانسیل بالایی در زنبورداری و تولید فراورده های زنبور عسل وجود دارد و اگر چه شناخت عسل طبیعی و ارگانیک کار بسیار دشواری است ، اما مجموعه عسل گلپایگان یکی از برندهای قدیمی این شهر است که تمام سختی ها را به جان خریده تا با همان کیفیت و بدون استفاده از افزودنی های غیر مجاز محصولی را به دست مصرف کننده رسانده و به گفته حمید رضا شایسته آنچه در خانواده و آشنایان خود مصرف می کنند در دسترس مصرف کننده قرار داده می شود . 

 
 

دیدگاه / پاسخ