حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
عضو ستاد کرونا احتمالا موج هفتم کرونا در اواخر فروردین شکل‌ بگیرد

عضو ستاد کرونا احتمالا موج هفتم کرونا در اواخر فروردین شکل‌ بگیرد

 عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با ابراز نارضایتی از آنچه که کاهش درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور خواند، گفت: احتمالا از اواخر فروردین ماه موج هفتم آغاز شده و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد؛ البته امیدوارم پیش‌بینی ما اشتباه باشد و ابتلاهای رخ داده و واکسیناسیون کمک کند و مردم ایمن باشند.

دکتر سید احمد طباطبایی با بیان اینکه شرایط کرونا را در کشور مناسب نمی‌بینم، گفت: در بازدیدهایی که در تعطیلات نوروز از برخی نقاط داشتم شاهد بودم که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار کاهش یافته است و گرچه ادعا شده بود که در طول نوروز حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک و... بررسی می‌شود اما این موضوع در مجامع عمومی همچنان بدون نظارت ادامه داشت و مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هم برقرار بودند.

وی افزود: افراد جدیدی ظرف چند روز گذشته علامت‌دار شدند که مجبور شدیم دستور ایزولیشن و یا سایر درمان‌ها را به آنها بدهیم. وقتی تعداد بیماران افزایش یابد طبیعی است که در میان آنها بیماران مشکل‌دار هم پیدا خواهد شد؛ بنابراین پیش‌بینی خوبی از روزهای پیش‌رو نداریم هرچند که هنوز امیدوارم این پیش‌بینی اشتباه باشد و دچار شرایط سخت نشویم. در حال حاضر نقاطی از دنیا با پیک‌های جدیدی از سویه‌ جدید کرونا روبرو هستند و ما هم از دنیا پیروی کردیم. هر اتفاقی که در هر نقطه دیگر دنیا رخ داد، پس از مدتی در کشور ما هم بروز پیدا کرد و این موضوع را در گسترش شیوع سویه دلتا و امیکرون هم شاهد بودیم.

او درباره احتمال وقوع موج هفتم کرونا،‌ بیان کرد: به طور معمول حدود یک تا یک ماه‌ونیم بعد از عدم رعایت‌ها و آزادسازی‌ها، موج‌ها شکل می‌گرفتند و احتمالا از اواخر فروردین ماه موج هفتم آغاز شده و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد. البته امیدوارم پیش‌بینی ما اشتباه باشد و این حد از ابتلاهای رخ داده و واکسیناسیون به ما کمک کند و مردم ایمن باشند.

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی حضوری مدارس بدون دو پیش‌شرط تزریق واکسن و حفظ فاصله فیزیکی‌، اظهار کرد: علی‌رغم توصیه‌هایی که انجمن‌های علمی مختلف برای این موضوع داشتند اما تصمیم بر بازگشایی مدارس گرفته شد. امیدواریم گرم شدن هوا کمک کند که تهویه مدارس بهتر شود و این سبب شود که میزان انتشار ویروس کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر میزان بستری کودکان مبتلا به کرونا در بیمارستان اطفال بسیار کمتر از ماه‌های قبل شده است،‌ تاکید کرد: پیشنهاداتی از سوی کمیته علمی کرونا در زمینه مدارس به ستاد ملی ارائه دادیم. البته وزیر بهداشت در ستاد ملی تنها یک رای دارد و سایر رای‌ها برای بقیه مراکز تصمیم‌گیری است. وزیر بهداشت نظرات کمیته علمی را به ستاد منتقل می‌کند اما یک رای شاید نتواند خیلی موثر باشد.

طباطبایی در پایان با اشاره به  ماه مبارک رمضان نیز توصیه کرد: نباید ایجاد واهمه و ترس در مردم داشته باشیم اما باید با تبلیغات رسانه‌ای به مردم هشدار دهیم که هنوز در جامعه خطر انتقال بیماری وجود دارد. بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. ما بیمارانی داریم که به دلیل شرکت در مهمانی‌ها بدون رعایت نکات بهداشتی بیمار شدند. روزهای گذشته ۱۵ نفر از یک خانواده به کرونا مبتلا شده بودند و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌ بودند و این ابتلا تنها به دلیل عدم رعایت یک فرد بیمار بوده است.

وی گفت: مهمانی‌های افطاری، شب‌های احیا و تمایل مردم به حضور در اماکن زیارتی را شاهد هستیم و باید همه این رفتارها با احتیاط صورت گیرد. کم شدن تعداد مرگ و میر روزانه به معنای کم شدن خطر بیماری نیست و نباید دچار عادی انگاری شویم. هنوز تعطیلات نوروزی آثار خود را نشان نداده است و حتی ممکن است آثار آن تعطیلات با ترکیب تغییر شرایط در ماه رمضان نیز تشدید شود.

دیدگاه / پاسخ