حالت شب
  • Thursday, 25 April 2024
دستمزد کارگران بر پایه معیشت باید 8 میلیون و 500 هزار تومان باشد

دستمزدها باید بر پایه تورم و سبد معیشت یک خانواده معمولی تعیین شود

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان:

دستمزد کارگران بر پایه معیشت باید 8 میلیون و 500 هزار تومان باشد

 معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: مطابق با قانون کارفرماها باید تمامی کارگران را با هر نوع دستمزد و حقوقی بیمه کنند و در ماده قانونی 148 به صراحت آورده شده  است.

 برزوییان با اشاره به اینکه تعیین دستمزد بر اساس مهارت کارگران که امروزه خواسته کارفرماها است تا حدی خواسته درستی است و البته در قانون ظرفیت هایی برای این امر دیده شده است، ادامه داد: کارفرماها می توانند بخشی از کارگاه خود را به فنی و حرفه ای تخصیص دهند که با آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز آن کارگاه وکارخانه بدون اینکه آنها را بیمه کند و تبعات حقوقی برای آنها داشته باشد، به کار گیرد.

وی اظهار داشت: دولت ها اخیرا در عرصه پرداخت دستمزد مطابق با مهارت کارگران ورود پیدا کردند و محیط های کارورزی، استاد شاگردی که به نتیجه نرسید و لازمه فضایی فراهم ساخت شود که تکلیف حقوق و مزایا و بیمه برای کارگرانی که هیچ مهارتی ندارند و آموزش کار می بینند مشخص شود .

وی در این ارتباط که آیا تعیین دستمزد یکسان برای تمامی کارگران عامل رشد بیکاری نشده است، اظهار داشت: نمیتوان گفت به طور صددرصد نقش دارد امابی تاثیر هم نیست و امروز تعیین دستمزد پلکانی، منطقه ای و بر پایه مهارت در شورای عالی کار مطرح شده است اما باید به یک مطالبه عمومی مبدل شود.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان  در پاسخ به این سوال که امروزه حجم وسیعی از کارگران غیر رسمی را داریم که بر اساس قراردادهای توافقی با کارفرما کار میکنند و زیر بار حمایت قانونی و بیمه ای از این افراد نمی روید، گفت: مطابق با قانون کارفرماها باید تمامی کارگران را با هر نوع دستمزد و حقوقی بیمه کنند و در ماده قانونی 148 به صراحت آورده شده  است.

وی در حالی این استناد قانونی را مطرح کرد که بیمه تامین اجتماعی بر اساس قانون حق بیمه کردن کارگرانی که پایین تر از  حقوق رسمی اداره کاری دریافت می کنند را ندارد، گفت: این مسائل و مشکلات قانونی باید از سوی مسئولان کشوری حل و فصل شود و تا زمانی که قوه مقننه قانون حمایت از کارگرانی که بر پایه قراردادهای توافقی کار می کنند را تصویب نکنند، اقدامی نمی توانیم انجام دهیم.

برزوئیان با اشاره به اینکه بهتر است که حقوق کارگران نه به صورت منطقه ای بلکه میتوان به صورت صنایع و اصناف مختلف تعیین شود، گفت: تعیین دستمزد به صورت منطقه ای نیاز به مطالعه میدانی گسترده و وسیعی دارد ومطابق با یک مطالعه علمی باید برنامه ریزی کرد و نمیتوان بدون بررسی مناطق کشور و آیتم های روستاهای مختلف دستمزدها را مشخص کرد زیرا که طبعات سنگینی به دنبال دارد.

وی با بیان  اینکه قوانین کار و قانون حمایتی از کارگران در کشورهای دیگر بسیار سختگیرانه تر از ایران است و قبول دارم که در دیگر کشورها دستمزدها به صورت پلکانی، مهارت آموزی تعیین می شود، ادامه داد: اگر تاکنون نتوانستیم در ایران دستمزدهای پلکانی و برپایه تخصص و مهارت کارگران اجرایی کنیم چون فضایی اقتصادی در ایران جوابگو نیست و عرضه و تقاضا در داخل کشور بسیار بالا است.

برزوئیان گفت: برخی از کارفرماها برداشت غیر واقعی از پرداخت دستمزد منطقه ای دارند.

وی گفت: ماده 41 قانون کار به صراحت در خصوص پرداخت حقوق بر اساس منطقه جغرافیایی را اعلام کرده است اما باید کارفرما مطابق با سبد معیشتی برای یک خانواده معمولی و نرخ تورم حقوق پرداخت کند که امسال سبد معیشتی 8 میلیون و 500 مشخص شده است.

وی تصریح کرد:  از نظر مبانی قانونی تصمیم گیرنده ما نیستیم مجری هستیم  و مطابق با تبصره 41 قانون کار تمام کارفرمایان مکلف هستند حداقل ها را رعایت کنند.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه کارفرماهایی که بالاتر از حداقل قانون کار می پردازند به این درک مشترک رسیدند که با پرداخت حداقل ها مخارج زندگی امروزی جوابگو نیست، ادامه داد: در دو نوبت پرداخت دستمزد به شکل منطقه ای به صورت جدی در شورای عالی کار و نهادهای دیگر اعلام شد که چون  تبعات بدنبال داشت نهایتا به نتیجه نرسید .

دیدگاه / پاسخ