حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: بیماری قارچ سیاه در کودکان کرونایی بروز پیدا کرده است

معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: بیماری قارچ سیاه در کودکان کرونایی بروز پیدا کرده است

 به گزارش باخبرباش / بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی، استهلاک دستگاه‌های اسکن، صف انتظار و کمبود تخت‌های مراقبت ویژه از چالش‌های موج پنجم کرونا در اصفهان است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در 10 روز آینده تعداد بیماران بستری به بیش از 5 هزار نفر می‌رسد، گفت: این یک فاجعه است و بیماران بستری در صف انتظار دریافت مراقبت‌های ویژه هستند.
وی ادامه داد: بیشترین آمار بستری کرونا و مرگ و میرها بین گروه‌های سنی 20 تا 60 سال است و تردیدی نیست که در روزهای آتی شاهد مرگ و میرهای بیش از 50 نفر در شبانه‌روز خواهیم بود.
کلیدری تصریح کرد: وجود قارچ سیاه غیرعادی نیست و هر گاه عفونت‌های میکروبی و ویروسی افزایش یابد و سیستم ایمنی جمعی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد در افرادی که ضعف ایمنی شدید دارند، قارچ‌های فرصت طلب مانند قارچ سیاه در بدن فرد مستقر می‌شوند و آسیب جدی به فرد وارد خواهند کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نیز به دلیل افزایش بسیار زیاد بیماران، تمام مبتلایانی که ضعف ایمنی شدید دارند، گفت: مخصوصاً افرادی که سابقه دیابت دارند در معرض ابتلاء به قارچ سیاه هستند که عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: قارچ سیاه بین کودکان مبتلا به کرونا در استان اصفهان شیوع یافته و سه نفر از کودکان مبتلا به کرونایی که در بیمارستان امام حسین(ع) بستری هستند، درگیر آن شدند که در یک مورد از آن‌ها که کودکی هشت ساله است، پزشکان مجبور به تخلیه قسمت‌هایی از گونه و چشم او شدند تا بتوانند جانش را حفظ کنند، بیش از 40 کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان امام حسین(ع) بستری هستند.
کلیدری خاطرنشان کرد: پیشگیری از ابتلا به قارچ سیاه در شرایط فوق بحرانی کرونا، تنها به کاهش سیر کرونا و تعداد بیماران مبتلا به کرونا وابسته است، زیرا هر چقدر افراد بیشتری از ابتلای به ویژه در افرادی که نقص ایمنی دارند را داشته باشیم، به همان میزان احتمال ابتلا به قارچ‌های فرصت طلب مانند قارچ سیاه نیز بیشتر خواهد شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در افرادی که درگیر قارچ سیاه می‌شوند، تجویز و مصرف داروهای ضدقارچ به طور وسیع و سریع شروع می‌شود، اظهار کرد: اما گاهی کنترل بیماری قارچ سیاه امکانپذیر نیست و صورت بیمار به شدت درگیر می‌شود و چاره‌ای جز تخلیه صورت بیمار برای متخصصان گوش، حلق و بینی باقی نمی‌ماند، این قارچ عمدتاً صورت را درگیر می‌کند، آمارهایی از ابتلای بزرگسالان به قارچ سیاه در بیمارستان‌های مختلف استان گزارش می‌شود، باید بدانیم نگرانی از گسترش بی‌وقفه کرونا باید بیش از نگرانی ابتلا به قارچ سیاه باشد و اگر بیماری کنترل نشود، وضع ناخوشایند موجود به وضعی فاجعه‌بار تبدیل می‌شود و تنها نباید نگران قارچ سیاه باشیم، چراکه همه چیز رو به سیاهی است.

دیدگاه / پاسخ