حالت شب
  • Wednesday, 17 April 2024
نمک به زخم مردم نپاشید

نمک به زخم مردم نپاشید

 باخبرباش ، در ماه‌های گذشته اظهارات بدون پشتوانه وزیر بهداشت و همچنین سخنگوی وزارتخانه کیانوش جهانپور بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. نمکی به‌هیچ‌عنوان حاضر نیست بپذیرد که از ابتدا اظهاراتش درباره واکسن اشتباه بوده و همچنان منتقدان را مقصر می‌داند. او در آخرین اظهارنظرهایش گفته که از امروز واکسیناسیون با قدرت آغاز می‌شود. قدرت فعلی آقای وزیر از رسیدن یک‌میلیون واکسن چینی ازسوی هلال‌احمر ناشی می‌شود و معلوم نیست برای بعد از آن چه نقشه‌ای دارند. فعلا که از تولید روزانه 50 میلیون دز واکسن سهم مردم مرگ‌ومیر و ورود به پیک پنجم است. مصطفی معین هم روز گذشته در کانال شخصی خود با انتقاد از وزیر بهداشت نوشت: «در این موج پنجم کرونا، ویروس جهش‌یافته دلتا (نوع هندی کرونا) حتی در مدت پنج تا ۱۰ ثانیه در فاصله نزدیک با افراد دیگر اگر بدون ماسک باشیم و حتی در هوای آزاد می‌تواند منتقل شود! اگر در خانواده‌ای فردی به ویروس آلوده و بیمار شود، خیلی سریع می‌تواند همه خانواده را مبتلا کند! افرادی که واکسینه شده‌اند، در برابر بیماری شدید توسط ویروس دلتا مصونیت دارند! و اینجاست که به عمق فاجعه غفلت و/ یا تعلل وزیر بهداشت در خرید سریع و انجام واکسیناسیون فوری و تراژدی جان‌باختن بسیاری از سرمایه‌های انسانی ارزشمند کشور، سرگردانی سالمندان دردمند و عموم ملت بی‌پناه در ازدحام صف‌های بی‌فرجام مراکز بهداشتی و تحقیر ملی برای زدن واکسن در ارمنستان، دوبی و ترکیه و...!؟ می‌توان پی برد! آیا سیستم نظارت، رسیدگی یا پاسخ‌گویی وجود دارد!؟ مسئولیت مدعی‌العموم در این میان چیست؟».
‌شرایط سیستان‌وبلوچستان با شیوع کرونای دلتا بحرانی است اما سعید نمکی روز دوشنبه گزارش‌های حاکی از وضعیت استان را سیاه‌نمایی رسانه‌ها عنوان کرده بود. او در این رابطه بیان کرده بود: «همین الان که عده‌ای در سیستان‌وبلوچستان بلوا می‌کنند، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در سیستان‌‌وبلوچستان داریم و آنلاین می‌بینیم و رصد می‌کنیم. این بلواها و سیاه‌نمایی‌ها و فتنه‌انگیزی‌ها را اگر کنار بگذاریم، یک روز گردوخاک‌ها می‌خوابد و باران و لطافت، فضای واقعیت را نشان خواهد داد که چه بود و گروهی چه کردند». البته آقای وزیر بیراه نمی‌گویند، 300 تخت خالی اما بلااستفاده در استان سیستان‌وبلوچستان وجود دارد اما به گفته «علیرضا شهرکی»، مدیرکل مدیریت بحران و جانشین استاندار سیستان‌وبلوچستان در ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا به دلیل نبودن نیروی درمانی این تخت‌ها بدون‌ استفاده هستند. سخنانی که داغ دل مردم سیستان‌وبلوچستان را تازه‌تر کرد. عبدی ملک‌رئیسی، معلم و فعال اجتماعی در توییتی نوشت: «امروز صبح یک‌دفعه حال مادرم بد شد تمامی علائم کرونا را داشت سریع بردمش درمانگاه، دکتر گفت ببر سی‌تی‌اسکن بگیر، رفتم بیمارستان ایران گفتن ما امروز سی‌تی‌ نمی‌گیریم این چندمین‌باره که بیمارستان مراجعه می‌کنم همین‌طوره، بیمارستان خاتم‌ ایرانشهر اصلا دستگاه سی‌‌تی اسکنش خرابه مشکل داره کجایند مسئولینی که روزی یک واکسن داخلی رونمایی می‌کنند و با افتخار می‌گویند، ما آمادگی تأمین واکسن کشورهای دیگر را داریم. مسئولین ما در تأمین یک سرم عاجزند واکسن جای خود. امروز دکتر برای مادرم نسخه داد. بیش از ۱۲ داروخانه رفتم، اصلا سرم گیر نمی‌آید. دست به دست کنید برسد به دست وزیر بهداشت».
‌اظهارنظرهای گاه‌وبیگاه مسئولان درباره کرونا و واکسیناسیون مردم را از آنچه‌ هستند ناامیدتر و عصبانی‌تر می‌کند. برای مثال هفته گذشته ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس، با بیان اینکه اولویت امروز مردم جامعه واکسیناسیون نیست، در گفت‌و‌گو با ایسنا بیان کرده بود: «تجربه نشان داده است که واکسیناسیون در دنیا چندان تأثیری نداشته است و در روسیه و انگلستان که بیشتر جمعیت آنها واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، هم‌اکنون از نظر کرونا و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها وضعیت بدی دارند و حتی شرایط آنان از ایران هم بدتر و حادتر است. بنابراین اولویت امروز جامعه ما واکسیناسیون نیست، بلکه رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی در اولویت است. مردم باید در دید و بازدیدها و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی تجدید‌نظر کنند و در محیط‌های بسته اجتماع نکنند».
‌در حالی به قول وزیر بهداشت جهان از کنترل کرونا در ایران انگشت به دهان مانده که انگلستان با 80 درصد واکسیناسیون اجازه برداشتن ماسک را صادر کرده است. البته نباید فراموش کرد که سویه دلتا در آسیا فراگیر شده، کره جنوبی و ژاپن شرایط مساعدی ندارند اما آنچه این روزها شرایط را برای مردم ایران پیچیده‌تر می‌کند، وعده‌های سر خرمن و توهین‌هایی است که از سنگر وزارتخانه به سمت مردم شلیک می‌شود. به نظر می‌رسد در ایران جان آدمیزاد ارزان است و مسئولان تنها با مجیزگویی می‌خواهند سند افتخاراتشان را کامل کنند.

دیدگاه / پاسخ