حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
کارت هوشمند واکسن کرونا را از کجا بگیریم؟

کارت هوشمند واکسن کرونا را از کجا بگیریم؟

 

 به گزارش باخبرباش به نقل از همشهری آغاز صدور کارت واکسن دیجیتال به زبان‌های فارسی و انگلیسی برای همه ایرانیانی که یک یا ۲ نوبت واکسن کووید-۱۹ خود را دریافت کرده‌اند، خبری بود که روز جمعه از سوی مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت منتشر شد. در شرایطی که با واکسیناسیون گسترده در جهان، بسیاری از کشورها پایان پاندمی کووید-۱۹ را نزدیک می‌دانند، همچنان برخی فعالیت‌ها ازجمله مسافرت‌های داخلی و خارجی، حضور در اماکن آموزشی و ورزشی روبسته با داشتن مدرکی که نشانه واکسیناسیون کامل است، امکان‌پذیر است.

تغییر به‌ نفع سلامتی
گذر از بحران کووید-۱۹ باعث تغییرات بسیاری در عادات روزمره ما شده است. حالا دیگر برای بیرون‌رفتن از خانه باید علاوه بر کلید، گوشی تلفن همراه، کیف پول و ماسک و الکل، مدرکی را که نشان‌دهنده واکسینه‌ شدن است، همراه داشته باشیم. با داشتن کارت واکسن بسیاری از فعالیت‌های روزانه ما در آینده‌ای نزدیک به شکل عادی در خواهد آمد.

از زمان آغاز واکسیناسیون عمومی، عکس کارت واکسن به‌عنوان یک دستاورد و افتخار از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شد، اما حالا می‌توان گفت این کارت فقط به درد سلفی‌ گرفتن نمی‌خورد، بلکه سند آزادی و بازگشت به روال عادی زندگی در کنار حفظ جان و سلامت است. این کارت که در بسیاری از کشورها و همچنین ایران شکل دیجیتال به‌خود می‌گیرد، شامل اطلاعاتی ازجمله نام و نام خانوادگی، شماره ملی، برند واکسن و تاریخ دریافت نوبت‌های اول و دوم واکسن است. برای داشتن این کارت تنها کافی است به سایت Salamat.gov.ir سر بزنید تا پس از ورود مشخصات لینک کارت فارسی و انگلیسی (همراه با شماره پاسپورت برای سفر خارجی) برایتان پیامک شود.

تجربه کشورهای مختلف
در اروپا و آمریکا تجربه استفاده کارت واکسن دیجیتال موجب شد تا افراد واجد شرایط بتوانند در بسیاری از کنسرت‌های روبسته و روباز، ورزشگاه‌ها و... حاضر شوند. اما شکل ظاهری و حتی نحوه عملکرد و استفاده از این کارت کشور به کشور و حتی ایالت به ایالت نیز متفاوت است و اطلاعاتی که باید طبق آن مدرک صادر شود کاملا از سوی مقامات بهداشت هر کشور تعیین می‌شود.جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با دادن اختیار به ایالت‌ها اجازه شکل‌گیری یک اپلیکیشن ملی برای کارت واکسن دیجیتال را نداد.

به همین دلیل نیویورک به‌عنوان نخستین ایالت توانست اپلیکیشن Excelsior را به‌عنوان کارت واکسن دیجیتال توسعه دهد. کارت واکسن کووید-۱۹ دیجیتال اتحادیه اروپا حاوی یک کد QR و یک امضای دیجیتال است که از جعل آن جلوگیری می‌کند. در واقع دارندگان کارت واکسن اتحادیه اروپا می‌توانند بدون محدودیت قرنطینه‌ یا تست کرونا به‌راحتی سفر کرده و از امکانات متعدد استفاده کنند.

خطر جعل کارت‌های دیجیتال
مثل هر فناوری دیگری کارشناسان امنیتی جهان درباره امکان جعل کارت‌های دیجیتال هشدار داده‌اند. به همین‌خاطر کشورهای مختلف تدابیر امنیتی ازجمله امضای دیجیتال را به این کارت‌ها علاوه بر بارکد اضافه کرده‌اند که احتمالا باید در ایران هم درنظر گرفته شود. با به‌روزشدن تکنولوژی، اکنون از گوشی موبایل هوشمند به‌عنوان کیف پول، کارت بانکی، بلیت هواپیما و... استفاده می‌شود اما به همه اینها می‌توان کارت واکسن دیجیتال را نیز اضافه کرد. پلتفرم‌های گوشی‌های موبایل هوشمند برای کارت واکسن دیجیتال کاربران خود فکر خوبی کرده‌اند. مثلا در به‌روزرسانی نرم‌افزار iOS۱۵ اپل، یک برنامه ارتقایافته Health خواهد بود که در آن کاربران می‌توانند سوابق ایمن‌سازی‌ قابل تأیید را درصورت موجودبودن، ذخیره کنند. گوگل نیز اخیرا برای کاربران سیستم عامل اندروید پشتیبانی کارت واکسن دیجیتال اعلام کرده است. این فناوری‌ها امکان هک یا جعل کارت‌های دیجیتال را به حداقل می‌رسانند.

دیدگاه / پاسخ