حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
اصفهان، تبریز، مشهد، تهران و ارومیه هوشمند سازی میشود

برنامه ریزی آینده نگر و فراکنشی برای تحقق شهرهای هوشمند باید با رویکرد الگوی ایرانی- اسلامی و اقتصاد مقاومتی تدوین شود

رئیس هیات مدیره مجمع امور صنایع‌دستي، ميراث فرهنگي و گردشگری اصفهان

اصفهان، تبریز، مشهد، تهران و ارومیه هوشمند سازی میشود

 

رئیس هیات مدیره مجمع امور صنایع‌دستي، ميراث فرهنگي و گردشگری اصفهان گفت: در ایران طبق آخرین تصمیمات اتخاذشده در وزارت کشور، هوشمندسازی حداقل پنج شهر ارومیه، اصفهان، تبریز، مشهد و تهران هدف گذاری شده است.

علی لوافان در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: با در نظر داشتن سیاست های کلی توسعه کشور، برنامه ریزی آینده نگر و فراکنشی برای تحقق شهرهای هوشمند باید با رویکرد الگوی ایرانی- اسلامی و اقتصاد مقاومتی تدوین شود.

وی با بیان اینکه برای نظارت، کنترل و جلوگیری از عوارض ناشی از بحران ها و پیامدهای آسیب زننده ، گردشگری هوشمند ضروری به نظر می رسد، اضافه کرد: به طور کلی صنعت گردشگری بایستی به یک صنعت هوشمند گردشگری مبدل شود تا بتواند از خطرات ناشی از بحران ها و حوادث ناگوار دور شود و گردشگران با طیب خاطر و آرامش روحی و روانی بتوانند در سراسر جهان سفر کنند.

رئیس هیات مدیره مجمع امور صنایع‌دستي، ميراث فرهنگي و گردشگری اصفهان  تصریح کرد: هوشمند بودن گردشگری شامل داشتن اطلاعات صحیح و به هنگام ، استفاده از ابزارها و امکانات هوشمند از قبیل استفاده از تونل های ایمنی و امنیتی ، تشخیص اولیه بیماری ها توسط امکانات و وسایل تشخیص بیماری و امکانات تجسسی پیشرفته، استفاده از امکانات و ابزارهای هوشمند در مقاصد گردشگری، وسایل حمل و نقل ، اماکن اسکان گردشگری مثل هتل ها، مهمانپذیرها و سایر اماکن اسکان ، ایجاد اپلیکیشن ردیابی و شناسایی مبتلایان و امکان رزرواسیون آنالین (Online)؛ برای کلیه رزروها شامل رزرو اتاق، بلیت هواپیما ، بلیت قطار و اتوبوس است.

وی افزود: وجود شهرهای هوشمند کمک بزرگی به صنعت گردشگری می کنند و از تمام امکانات شهری به صورت هوشمند استفاده می شود.


بیشتر بخوانید؛ 


لوافان با پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش رضایت گردشگران از این فناوری، گردشگری هوشمند به یک امر مهم در گردشگری تبدیل شده است، ادامه داد: برای توصیف استفاده خلاقانه از فناوری در گردشگری شهری اصطلاح »هوشمند« را بکار بردند و به حداکثر رساندن منابع، مدیریت مؤثر، پایداری مقصد و کیفیت زندگی را از منافع مختلف آن به شمار آوردند.

وی تصریح کرد: استدلال کردند که هوشمندسازی شهر مقصد از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات به نفع ساکنان و بازدید کنندگان است  و به عبارتی، فناوری هوشمند فرصتی برای برقراری ارتباط بهتر و تعامل با شهروندان ایجاد میکند که متعاقبا منجر به بهبود کیفیت زندگی میشود.

رئیس هیات مدیره مجمع امور صنایع‌دستي، ميراث فرهنگي و گردشگری اصفهان  اضافه کرد:  گردشگری هوشمند به عنوان پلتفرم یکپارچه ICT تعریف شده است که منابع گردشگری و فناوری های اطلاعاتی مانند هوش مصنوعی، محاسبات ابری )رایانش ابری( و اینترنت اشیاء را برای ارائه اطالعات صریح و خدمات کارآمد برای گردشگران در شهرهای خاص بر اساس توسعه تکنولوژی نوآورانه تلفن همراه تلفیق میکند.

وی اضافه کرد: گردشگری هوشمند را اتخاذ یک رویکرد جامع، بلند مدت و پایدار برای برنامه ریزی، توسعه، بهره برداری، بازاریابی محصولات و مشاغل گردشگری« تعریف شده که با دو نوع تکنیک شکل میگیرد شامل تقاضای هوشمند و تکنیک های مدیریتی و بازاریابیپ هوشمند است.

لوافان گفت: در مطالعه تجربه ادراك شده گردشگران از فناوری گردشگری هوشمند )STT)و ارزش مقصد با استفاده از نمونه ی 191 گردشگر بین المللی در سئول دریافتند که تجربه فناوری گردشگری هوشمند و تجربه مقصد بر رضایتمندی گردشگران اثرات مثبت دارد. مهمتر از همه، ارزش درك شده گردشگر از مقصد به عنوان عامل اصلی و تاثیرگذار بر رضایتمندی گردشگر است.

 وی گفت: در دهه های اخیر فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی به طور اساسی و غیرقابل پیش بینی جوامع را دچار تغییر نموده اند . گردشگری نیز یکی از بخش هایی است که بسیار دچار تغییر شده است ، بخصوص از زمانی که اینترنت و شبکه ها ادغام شده اند و شبکه بزرگی را تشکیل داده اند. بکارگیری ابزارهای فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در صنعت گردشگری ، تغییرات بسیاری را بواسطه کاربرد موثرتر منابع و فرصت های موجود مرتبط با انتقال سریعتر دانش ، منجر شده است.

دیدگاه / پاسخ