حالت شب
  • Wednesday, 17 April 2024
سالمندان بیشتر در معرض گرمازدگی/ گرما زدگی با علامت ضعف و بی حالی نشان داده میشو

علائم گرمازدگی شامل پوست خشک و داغ، عدم تعریق، پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می شود،

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان:

سالمندان بیشتر در معرض گرمازدگی/ گرما زدگی با علامت ضعف و بی حالی نشان داده میشو

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان گفت: گرمازدگی را بیشتر در سالمندان مشاهده می کنیم و کاهش آب بدن، فرد را مستعد گرمازدگی میکند.

غفور راستین در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: با توجه به افزایش نسبی دما و ماندگاری توده هوای گرم تابستانه تا هفته آینده و لزوم پیشگیری از گرمازدگی نکات زیر مورد تاکید است.

وی ادامه داد: گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن ، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از کار می افتد و باعث آسیب اندام ها میگردد.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان به علائم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: علائم گرمازدگی شامل  پوست خشک و داغ، عدم تعریق، پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می شود، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه، سردرد، گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم است.

وی به علائم روحی و روانی گرمازدگی اشاره کرد و گفت: زدن سخنان بی ربط ، گیجی ، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم و بی حالی ، رخوت و بی حسی ( واکنش های بدن بیش از حد آرام و آهسته می شود ) و تشنج است.

راستین با اظهار اینکه درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد، ادامه داد: اولین اقدام  کاهش هر چه سریع تر دمای بدن فرد است.

وی ادامه داد: اولین کاری که لازم است برای یک فرد گرمازده انجام دهید کم کردن لباس و پوشش فرد و استفاده از آب سرد برای خنک کردن صورت و بدن ، فرد را در مکان خنکی قرار دهید و پاهای فرد را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: اگر شخص به هوش است، او را تشویق کنید تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد. ولی اگر شخص بی هوش باشد، نمی توانید این کار را انجام دهید و با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و از راهنمایی های کارشناس اورژانس استفاده کنید.

دیدگاه / پاسخ