حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
اصناف عاصی از مسئولان دست به  اعتراضات گسترده زدند

اصناف عاصی از مسئولان دست به اعتراضات گسترده زدند

استانداری اصفهان از یکماه گذشته محل اعتصابات گسترده اصناف مختلف شده است به این صورت که هر روز صبح صدها نفر از تولیدکنندگان به علت خلف وعده مسئولان و سخت شدن شرایط زندگی، با شعارهای مختلف خواستار پاسخگویی مسئولان و بهبود اوضاع خود شدند.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، در هفته اخیر سطح اعتراضات و اعتصابات شدت گرفته است .

 از دو هفته پیش دامداران و کشاورزان ، کشتارگاه های اصفهان، و بازنشستگان فولاد مبارکه و سیمان سپاهان و دیگر اصناف مقابل استانداری تجمع و با شعارهای مختلف خواستار احقاق حق خودشدند.

در پی اعتراضات گسترده کشاورزان ، لوله یزد به نشانه اعتراض مردم اصفهان برای انتقال آب حقابه داران به این استان، برای چندمین بار شکسته شد.

دامداران به نشانه اعتراضات خود به مسئولان که سالهاست واردات را جایگزین تولیدات داخلی کرده اند شیر را بر روی زمین ریختند و گاوهای ماده را سر بریدند.

احتکار نهاده های دامی توسط دلالان باعث کاهش علوفه و کنستانتره دولتی شد که در همین راستا تقاضای دامداران برای تامین نهاده های دامی  به منظور جلوگیری از مرگ و میر دام ها افزایش یافت و همین مسئله قیمت نهاده های دامی را در بازار آزاد چندین برابر بالا برد.

این چرخه که کاملا از پیش برنامه ریزی شده بود و دامداران را از  سال گذشته با مشکلات جدی مواجه کرد و حتی عامل تلف شدن بسیاری از دام ها در سطح استان اصفهان شد، دامداران را بر آن داشت که به منظور پیشگیری از مرگ ومیر دام هایشان ، حتی دام های مولد خود را به دست کشتارگاه بسپارند تا با عرضه گوشت در بازار جلوی ضرر را بیش از پیش بگیرند اما این مسئله که باعث ارزان شدن قیمت گوشت شد نیز  دامداران را دچار آسیب کرد .

دامداران در این زمان از کشتار دام های خود دست برداشتند و کشتارگاه ها که مشاهده کردند دیگر دامی برای کشتار به آنها سپرده نمیشود دست به تجمع در مقابل استانداری زدند و خواهان رسیدگی هر چه زودتر به وضعیت موجود شدند.

میثم رحمانی که خود دامدار و گوسفنددار است و دارای 65 راس گاو و بالغ بر 80 راس گوسفند است، به خبرنگار باخبرباش گفت: خردادماه بالغ بر 37 میلیون تومان پول به حساب تعاونی دامداران اصفهان واریز کرده اند ، اما با گذشت بیش از 25 روز هنوز علوفه خریداری شده به دست ما نرسیده است و این درحالی است که نهاده های دامی در بازار آزاد عرضه می شود اما  قیمت به قدری بالاست که نه تنها با قیمت خرید نهایی محصول مطابقت ندارد ،حتی دامدار هم توان خرید آن را ندارد.

رحمانی با اظهار  اینکه مسئولان به منظور حمایت از مصرف کننده و در اختیار قرار دادن گوشت و شیر با قیمت مناسب به دست مردم، دامدار را قربانی کرده اند افزود: بدون اینکه حمایتی از دامدار انجام شود و سوبسید و علوفه ارزان در اختیار ما قرار گیرد ، توقع دارند که  با قیمت دستوری شیر و گوشت را از دامدار خرید کنند و دامدار را دچار ضرر و آسیب های جدی کردند.

وی گفت : یا مسئولین باید شیر و گوشت را با قیمت تمام شده فعلی  از دامدار خریداری کنند و با حمایت خود مانع افزایش قیمت مصرف کننده شوند ، یا اینکه قیمت شیر و گوشت خریداری شده از دامدار را افزایش دهند و به طوری که دامدار از جیب خود نیاز نباشد برای فروش محصولش هزینه کند.

بازار خرید و فروش نهاده های دامی از اواخر سال 99 آشفته شد و به خاطر سوء مدیریت ها ، احتکارها و ورود دلال ها به بازار توزیع نهادهای دامی ، کنترل قیمت  از دست مسئولان خارج شد و به وضع آشفته امروز رسیده است ، این آشفتگی و فشارهای مالی و عصبی بر روی دامداران و کشاورزان به عصبانیت دامداران دامن زده و آنها را برای تحقق مطالباتشان به تجمع های مسالمت امیز روبروی استانداری کشانده است .

در کنار دامداران ، کشاورزان نیز همچنان از نحوه رها سازی آب زاینده رود و حقابه خود ناراضی هستند در چند روز اخیر در مقابل آب منطقه ای و استانداری خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شده اند  و در یکی از اقدامات اعتراضی نیز عده ای به سمت خط لوله انتقال آب به یزد تعرض کرده و آن را شکسته اند.

آنچه که مشخص است عدم مدیریت و تعامل مسئولین با این قشر عامل تشدید عصبانیت آنها شده تا جایی که ذبح گاو وگوسفندان جلوی استانداری و تخلیه شیرهای خام را نیز شاهد بوده ایم و اگر به سرعت برای رفع این موضوع چاره ای اندیشه نشود نه تنها این اعتراضات که التهاب بازار شیر و لبنیات  و گوشت را نیز در روزهای آینده شاهد خواهیم بود .

دیدگاه / پاسخ