حالت شب
  • Wednesday, 24 April 2024
ایمان شفیعی: در کوران بی‌توجهی به ورشکستگی و عدم سودآوری رسید

ایمان شفیعی: در کوران بی‌توجهی به ورشکستگی و عدم سودآوری رسید

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا گفت: فرش دستبافت که زمانی یکی از محل‌های درآمد این شهر و نواحی شرق اصفهان بود و متأسفانه در کوران بی‌توجهی به ورشکستگی و عدم سودآوری رسید و بازار صادرات آن‌هم از رونق افتاد.

ایمان شفیعی در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: بانوان و مقام زن که در دین ما هم بسیار بدان سفارش شده باید موردتکریم و نکوداشت قرار بگیرد. زنان هم باید دارای امکانات تفریحی و ورزشی مجزا در نیک‌آباد باشند تا بتوانند با امنیت و آرامش به تفریح و کارهای فرهنگی بپردازند در این خصوص باید روی ایجاد یک باغ بانوان یا مرکز فرهنگی بانوان در نیک‌آباد متمرکز شد.

وی بیان داشت: این مرکز می‌تواند درزمینه آموزش کاربردی هم فعالیت کند در این خصوص می‌توان از سازمان فنی حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی و سایر مراکز کمک گرفت. در این خصوص می‌توان مشاغل کاربردی و تخصصی را که زمینه کسب درآمد از آن‌ها مهیاست را به بانوان آموزش داد.

مهندس شهرسازی و کارشناس ارشد عمران تصریح کرد: فرش دستبافت که زمانی یکی از محل‌های درآمد این شهر و نواحی شرق اصفهان بود و متأسفانه در کوران بی‌توجهی به ورشکستگی و عدم سودآوری رسید و بازار صادرات آن‌هم از رونق افتاد. امروز می‌تواند در تابلو فرش تجلی یابد و احیا شود و با سرمایه کم به زنان آموزش و امکانات اولیه برایشان فراهم شود.

وی ادامه داد: صنایع‌دستی و آموزش و احیای آن‌ها نیز یکی از مواردی است که باید موردتوجه قرار بگیرد. ما از طرفی با نابودی این صنعت و از بین رفتن نسل بزرگان این حرفه روبرو هستیم و اگر این هنر سینه‌به‌سینه منتقل نشود این میراث ناملموس ایرانی نابود می‌شود.

شفیعی گفت: صنایع‌دستی تزئینی، کوزه‌گری و سفال‌گری، میناکاری، کار روی چوب، خاتم‌کاری، معرق و منبت و ده‌ها هنر دستی دیگر می‌تواند با اختصاص آموزش و امکانات برای زنان نیک‌آبادی محل درآمد و شغل در خانه باشد منوط به آنکه یک تعاونی برای فروش و بازاریابی و نمایشگاه و شعب فروشگاهی در دیگر شهرها برای فروش داشته باشیم.

 وی گفت: در سال‌های اخیر زنان نیک‌آبادی با همکار یک تعاونی و جهاد کشاورزی توانستند نمایشگاهی از توانمندی‌های خود برپا کنند که اثبات کرد این شهر پتانسیل قوی و خوبی برای اشتغال بانوان دارد. پرورش گل و گیاه، عروسک‌سازی، بافتنی و پخت و تولید محصولات و سوغات سنتی نیک‌آباد، مثل حلوا، نان‌های محلی، آرد سوهان، آش‌ترش و... اگر به‌صورت سازمان‌دهی و ثبت بهداشت و حمایت‌های تولیدی صورت گیرد می‌تواند به رشد مشاغل خانگی و تقویت اقتصاد خانوار کمک کند.

شفیعی تصریح کرد: زنان نیک‌آبادی از دیرباز در کشاورزی و دامداری و قالیبافی و مشاغل دیگر همپای مردان به فعالیت می‌پرداختند و امروز که اقتصاد به‌سختی گلوی نان‌آوران خانه را فشرده، جا دارد با حمایت از مشاغل خانگی زنان، بتوانیم باری از دوش آن‌ها برداریم.

دیدگاه / پاسخ